Een nieuwe denkwijze
De 2020-versie van de Panigale V4 verhoogt de prestaties nog verder en tilt het circuitrijden naar een hoger niveau voor zowel amateurs als profs.
Een reeks verfijningen zorgt voor een gemakkelijker, gebruiksvriendelijker en minder vermoeiend rijgedrag, terwijl de motor tegelijkertijd sneller is, niet alleen op individuele ronden, maar gedurende hele sessies. Het Aero Pack biedt een betere bescherming van de luchtstroom en verbetert de algehele stabiliteit van het voertuig, wat het vertrouwen vergroot. Het voorframe daarentegen wijzigt de stijfheid om een beter ‘gevoel’ te geven bij extreme hellingshoeken.
De technici van Ducati en Ducati Corse hebben de feedback/datanummers van klanten over de hele wereld en van de Superbike World Championship events verzamelt. Hun analyse heeft geleid tot een reeks aërodynamische veranderingen in het chassis, de elektronische controle en de Ride by Wire-mapping: ontworpen om de stabiliteit en de draaisnelheid te verhogen, maken deze veranderingen het gemakkelijker om bochten te nemen en zorgen ze ervoor dat rijders meer vertrouwen hebben in de controle over het gasbediening.
Dankzij de productverbeteringen voor 2020 is de nieuwe Panigale V4 sneller op de baan dan de Panigale V4 van 2019 bij elk type rijder, vooral bij niet-professionele rijders. In de ontwikkelingstests op het Vallelunga-circuit was een amateur-rijder 1,3 s sneller, terwijl een snelle amateur een beste tijd van 0,8 s lager scoorde. Zelfs een professionele rijder als Michele Pirro profiteerde van de geïmplementeerde verbeteringen die zijn tijd met 0,4 s verbeterden.
De S-versie wordt geleverd met Öhlins event-based electronic control; dit maakt gebruik van het tweede generatie Öhlins Smart EC (Electronic Control) systeem dat het volledige potentieel van de IMU 6D benut.